Vacature Informatiespecialist

Informatiespecialist in s-Gravenhage

Parlementair Informatiespecialist

Jouw meerwaarde als parlementair informatiespecialist

In deze uitdagende functie draag je bij aan de informatiepositie van de Tweede Kamer en zorg jij ervoor dat zowel Kamerleden, fracties als ambtelijke collega's optimaal geïnformeerd zijn. Je bent verantwoordelijk voor de verzorging en (door)ontwikkeling van (digitale) informatieproducten en -diensten op het gebied van parlementaire en contextuele informatie. Je beantwoordt vragen van Kamerleden, fractiemedewerkers en andere collega's aan het Centraal Informatiepunt (CIP) met behulp van parlementaire data. Daarnaast speel jij een belangrijke rol in de transparantie van het werk van de Tweede Kamer naar buiten toe. Denk hierbij aan het verstrekken van informatie via de website www.tweedekamer.nl en het Open Data Portaal van de Tweede Kamer.

Belangrijkste taken

Je:

  • verstrekt zorgvuldig gekozen relevante informatie aan, en beantwoordt vragen van, in- en externe klanten, waaronder Kamerleden, fracties en ambtenaren, bijvoorbeeld door ze te woord te staan aan de balie;
  • ontwikkelt geautomatiseerde rapportages en dashboards op basis van parlementaire data;
  • inventariseert de informatiebehoefte van fracties, individuele Kamerleden en ambtelijke organisaties en vertaalt deze naar verbeterde of nieuwe informatieproducten, -systemen en diensten;
  • analyseert databronnen en combineert technische kennis met kennis van het parlementaire proces om te voorzien in de databehoefte binnen en buiten de organisatie;
  • ontwikkelt samen met collega's van andere diensten binnen het datateam nieuwe dataproducten;
  • zorgt voor de aansluiting van metadatering op ontsluitingssystemen;
  • begeleidt de junior-informatiespecialist in zijn/haar werkzaamheden.

Wat we jou bieden

  • Een uitdagende rol in een unieke werkomgeving.
  • Een salaris dat varieert van € 3.091,60 tot € 4.921,54 bruto op basis van een 36-urige werkweek. Deze functie is ingedeeld in schaal 10. Met ingang van 1 juli 2024 worden de salarisbedragen in de CAO Rijk 2024-2025 verhoogd met 8,5% en vervolgens verhoogd met € 50 (bruto). Daarnaast wordt per die datum het IKB-budget verhoogd tot 16,50% van het salaris.
  • Een pensioen bij het ABP.
  • Alle nodige faciliteiten om jezelf persoonlijk en professioneel verder te ontwikkelen.
  • Aanvullende regelingen voor bijvoorbeeld ouderschapsverlof.
  • Een vergoeding voor je woon-werkverkeer.
  • Een dynamische baan met verantwoordelijkheid en prettige werksfeer.
  • Hybride werken behoort tot de mogelijkheden.
  • Maximaal € 750 IKB-budget voor de inrichting van de thuiswerkplek en/of de verduurzaming van je woning.

Wat we van je vragen

  • Hbo+ werk- en denkniveau;
  • Praktische en theoretische kennis van (digitale) informatievoorziening;
  • Affiniteit met politieke en maatschappelijke ontwikkelingen, vraagstukken en actualiteiten;
  • Kennis van en inzicht in de technologische ontwikkelingen in het vakgebied (informatiedienstverlening);
  • Communicatief vaardig en in staat om informatie over te brengen (geven van trainingen en instructies);
  • Inzicht in de werkwijze en processen van de Tweede Kamer;
  • Bereidheid tot het volgen van een vak-gerelateerde opleiding (Informatiespecialist);
  • Je bent representatief en klantvriendelijk;
  • Ervaring met werken met data en de aanverwante processen, en met informatieanalyse;
  • Ervaring in het gebruik van tooling voor datavisualisatie (zoals PowerBi).
  • Kennis van SQL, C# en/of Python is een pré;
  • Je vindt het leuk om in een team te werken en je collega's werken graag met je samen;
  • Ervaring met het (visueel) inzichtelijk maken van grote hoeveelheden data zodat deze goed door Kamerleden geïnterpreteerd en gebruikt kunnen worden.

Waar je komt te werken

Je komt te werken in het tijdelijke onderkomen van de Tweede Kamer aan de Bezuidenhoutseweg 67, op loopafstand van station Den Haag Centraal.

Je komt als informatiespecialist te werken in het team Parlementair Informatiespecialisten, met 16 andere collega's en een teamleider, bij de Dienst Informatie en Archief (DIA). Onze dienst richt zich op informatiemanagement en informatiehuishouding en draagt bij aan de kwaliteit en transparantie van het parlementaire proces. We leveren een essentiële bijdrage aan de kwaliteit en de transparantie van het parlementaire proces door degenen die werkzaam zijn binnen de Tweede Kamer tijdig en adequaat van informatie te voorzien en door de producten die uit het parlementaire proces voortkomen volledig, duurzaam en in samenhang - ook voor de buitenwereld - te ontsluiten en de wettelijke archieftaak te vervullen.
Bijzonderheden

Als onderdeel van de sollicitatieprocedure vragen wij, in het kader van ons integriteitsbeleid, een Verklaring Omtrent Gedrag.
Meteen solliciteren

Kom ook werken voor de democratie.
Voor vragen over de sollicitatieprocedure kun je contact opnemen met senior adviseur recruitment, Shimi Goossen via telefoonnummer of per mail .
Werken bij de Tweede Kamer betekent werken voor de democratie van Nederland. Een eervolle taak waarbij je 150 Kamerleden dagelijks ondersteunt. Met ruim 700 collega's draag je bij aan het functioneren van de Tweede Kamer. In een unieke omgeving waar écht geen dag hetzelfde is. De Tweede Kamer is van iedereen en voor iedereen en streeft naar diversiteit aan achtergronden en kennis in haar organisatie.




Functie:informatiespecialist
Startdatum:29-05-2024
Ervaring:Ervaren
Educatielevel:HBO
Contracttype:Vast
Salaris:3091 – 4921
Uren per week:36 – 36

Heb je interesse in deze vacature en wil je graag op deze functie solliciteren? Neem dan contact op met Tweede Kamer via onbekend of onbekend. Of bezoek hun website onbekend.

Deel de vacature:

Redactie Oegstgeestkrant

Leuk dat je een van de recent geplaatste vacatures hebt geopend via de oegstgeestkrant. Hopelijk vind je een baan die bij je past en waar je gelukkig van wordt!

  1. Vacatures oegstgeest
  2. Informatiespecialist Tweede Kamer 29-05-2024

Bekijk ook andere vacatures